• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

افزایش تولید مجتمع فولاد سبا از مسیر ارتقای بهره‌وری

  • کد خبر : 44145
  • 07 اردیبهشت 1401 - 10:02
افزایش تولید مجتمع فولاد سبا از مسیر ارتقای بهره‌وری

مدیر مجتمع فولاد سبا با اشاره به برنامه‌های این مجتمع صنعتی در راستای تحقق شعار تولید، دانش‎بنیان، اشتغال‌آفرین گفت: تولید چرخی است که اقتصاد کشور را به حرکت درمی‌آورد و در این راستا سعی کرده‌ایم با ارتقای بهره‌وری، تولید کمّی، کیفی و متوازن در مجتمع فولاد سبا، تولید را افزایش دهیم تا نیاز صنایع پایین‌دستی را تأمین کنیم و آنها نیز بتوانند با حداکثر ظرفیت، تولیدات خود را ارتقا دهند.

به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان،  محمود محمدی فشارکی، مدیر مجتمع فولاد سبا در گفت‌وگوی ویژه خبر سیمای استان اصفهان اظهار کرد: مجتمع فولاد سبا دارای ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن کلاف گرم فولادی است و پس از ناحیه نورد گرم فولاد مبارکه، دومین کارخانه تولیدکننده کلاف گرم در کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان این که مجتمع فولاد سبا نخستین کارخانه‌ای است که محصولات خود را به روش نورد پیوسته تولید می‌کند، افزود: در این مجتمع صنعتی، واحدهای مختلفی اعم از تولیدی، احیاء مستقیم، فولادسازی، ریخته‌گری و نورد قرار دارد و انواع کلاف‌های گرم با عرض ۸۰۰ تا هزار و ۵۶۰ میلی‌متر و ضخامت‌هایی از ۱٫۲ تا ۱۲ میلی‌متر تولید می‌شود.

مدیر مجتمع فولاد سبا با اشاره به اشتغال ۳ هزار نفری در این مجموعه خاطرنشان کرد: این مجتمع دارای سرمایه‌های انسانی دانشی و مهارتی ارزشمندی است که از بهترین دانشگاه‌های ایران جذب شده‌اند و توانمندی‌های زیادی دارند.

اجرای پروژه‌های مشترک فولاد سبا با شرکت‌های دانش‌بنیان

وی  با اشاره به برنامه‌های این مجتمع صنعتی در راستای تحقق شعار تولید، دانش‎بنیان، اشتغال‌آفرین گفت: تولید چرخی است که اقتصاد کشور را به حرکت درمی‌آورد و در این راستا سعی کرده‌ایم با ارتقای بهره‌وری، تولید کمّی، کیفی و متوازن در مجتمع فولاد سبا، تولید را افزایش دهیم تا نیاز صنایع پایین‌دستی را تأمین کنیم و آنها نیز بتوانند با حداکثر ظرفیت، تولیدات خود را ارتقا دهند.

محمدی فشارکی با بیان این که شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در حوزه‌های تولید و پشتیبانی به‌منظور به‌کارگیری فناوری جدید در مجموعه‌های بزرگ کشور ازجمله مجتمع فولاد سبا فعالیت‌های مؤثری دارند، تصریح کرد: خطوط تولید فولاد سبا به حجم زیادی از مواد اولیه، فناوری، نرم‌افزار، قطعات و دانش روز دنیا نیاز دارد که شرکت‌های دانش‌بنیان با جذب و استخدام نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور می‌توانند در این حوزه نیز به مجموعه‌های فولادی یاری رسانند و بدیهی است که اشتغال نیز با تکمیل این چرخه و گسترش تولید محقق خواهد شد.

وی با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان ادامه داد: مجتمع فولاد سبا ارتباطات مؤثری با شهرک‌ علمی و تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان برقرار کرده و در همین راستا پروژه‌های مختلفی را در دست اقدام دارد چراکه مدیرعامل فولاد مبارکه نگاه ویژه‌ای نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان داشته و به همه مدیران زیرمجموعه خود نیز توصیه کرده تا از ظرفیت این شرکت‌ها استفاده حداکثری صورت گیرد.

افزایش ۵ برابری سبد محصولات فولاد سبا

مدیر مجتمع فولاد سبا با تأکید بر ضرورت توسعه و تنوع سبد محصولات اضافه کرد: هر صنعتی برای دوام خود نیاز به توسعه‌های فیزیکی و محصولاتی دارد و مجتمع فولاد سبا با داشتن سرمایه‌های انسانی متخصص توانسته سبد محصولات خود را ۵ برابر کند؛ یکی از نیازهای اصلی شرکت‌های لوله و پروفیل‌سازی ورق‌هایی با ضخامت پایین است که ظرفیت تولید آن در فولاد سبا ایجاد شده و در ماه گذشته ۸۵ درصد تولیدات این مجتمع به ورق‌هایی با ضخامت‌های زیر ۲ میلی‌متر اختصاص یافته است.

وی عنوان داشت: در سال‌های گذشته ناچاراً مجبور به واردات کلاف فولادی گرم با ضخامت زیر ۲ میلی‌متر بودیم اما با تولید این محصول در مجتمع فولاد سبا توانستیم کشور را از واردات این محصول بی‌نیاز کنیم؛ این در حالی است که برخی از ورق‌های فولادی مورد نیاز کانتینرسازی که پیش‌تر از خارج کشور وارد می‌شد، به صورت انبوه در مجتمع فولاد سبا تولید و عرضه می‌شود.

محمدی فشارکی با بیان این که برخی از محصولات مقاوم نسبت به سرمای هوا در مجتمع فولاد سبا تولید شده است، تأکید کرد: با توجه به برنامه‌ریزی فولاد مبارکه در سال جاری، مجتمع فولاد سبا تولید برخی محصولات استراتژیک فولادی را در دستور کار خود قرار داده تا نیاز کشور از واردات این محصولات را برطرف کند.

تولید ۱۴۰ هزار تن کلاف گرم در فروردین‌ماه

وی یادآور شد: موفقیت در افزایش تولید زمانی محقق می‌شود که شرایط مهیا باشد و محدودیتی در کار نباشد و از سوی دیگر برنامه‌ریزی و پشتیبانی دقیق نیز وجود داشته باشد؛ خوشبختانه در فروردین‌ماه سال جاری مجتمع فولاد سبا موفق شد با تولید ۱۴۰ هزار تن محصول به بالاترین رکورد تولید کلاف گرم از ابتدای راه‌اندازی دست یابد و این در حالی است که رکورد قبلی این مجموعه به میزان ۱۳۱ هزار تن در سال گذشته بوده است.

مدیر مجتمع فولاد سبا با بیان این که رکوردشکنی‌هایی در ابتدای سال جاری توسط گروه فولاد مبارکه محقق شد نشانه افزایش بهره‌وری است، متذکر شد: برای رسیدن به رکوردهای تولید، تغییری در میزان مصرف مواد اولیه و یا انرژی ایجاد نمی‌شود بلکه میزان بهره‌وری سرمایه‌های انسانی افزایش یافته است.

وی با اشاره به برنامه‌های این مجتمع در راستای حفظ محیط زیست اظهار داشت: مجتمع فولاد سبا سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در حوزه‌های زیست‌‎محیطی ازجمله ایجاد فضای سبز و نصب دستگاه‌های غبارگیر انجام داده و جزو صنایع پاک کشور محسوب می‌شود؛ از سوی دیگر، فعالیت‌های تولیدی این مجتمع به صورت آنلاین تحت نظارت مستقیم سازمان محیط زیست کشور است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=44145

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.