• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

افزایش توان تولیدی توربین‌های گازی نیروگاه افق ماهشهر با استفاده از سیستم تراکم مرطوب

  • کد خبر : 50673
  • 04 مرداد 1401 - 20:18
افزایش توان تولیدی توربین‌های گازی نیروگاه افق ماهشهر با استفاده از سیستم تراکم مرطوب

گروه مپنا در راستای برنامه‌های افزایش ظرفیت توان تولیدی نیروگاه‌های کشور، با استفاده از سیستم تراکم مرطوب، توان تولیدی واحدهای گازی نیروگاه افق ماهشهر را افزایش داد.

با توجه به گستردگی آب و هوایی در ایران و تعدد روزهای گرم سال، برنامه‌ریزی برای مدیریت شبکه و ارائه راهکارهای موثر جهت گذر از پیک، به یک ضرورت برای دست‌اندرکاران امر تولید و بهره‌برداری صنعت برق تبدیل شده است که سیستم تراکم مرطوب مپنا توانست راهکاری کارامد را در این زمینه ارائه نماید.
این سیستم مبتنی بر یکی از روش‌های کاهش دمای هوای ورودی به توربین‌های گازی بوده و با تزریق آب در دهانه ورودی کمپرسور، سبب کاهش دمای هوای ورودی و در نتیجه افزایش توان خروجی می‌شود. از مزایای روش تراکم مرطوب می‌توان به کارایی آن در مناطق با رطوبت بالا اشاره کرد که سایر روش‌های خنک‌کاری تبخیری هوای ورودی در آن مناطق کارآیی ندارند.
نیروگاه گازی افق ماهشهر که در استان خوزستان قرار دارد، دارای ۴ واحد توربین گازی V94.2 ورژن ۵ با توان نامی ۱۶۲ مگاوات (مجموعاً ۶۴۸ مگاوات) است که هم‌اکنون  این سیستم با موفقیت بر روی واحد یک و دو نیروگاه افق ماهشهر راه‌اندازی و آزمایش شده و به افزایش توانی حدود ۱۵ مگاوات در هر واحد منجر شده است. اقدامات مشابه برای راه‌اندازی این سیستم بر روی واحدهای سوم و چهارم آن نیروگاه نیز به زودی و با اخذ مجوز خاموشی واحدها از دیسپاچینگ طی هفته آتی انجام خواهد شد.   
با پیاده‌سازی و اجرای سیستم تراکم مرطوب در سال جاری در نیروگاه‌های پره‌سر و افق ماهشهر، مجموعاً حدود ۹۰ مگاوات افزایش ظرفیت تولید به شبکه سراسری برق کشور اضافه می‌شود و افزایش تقاضا برای این طرح در آینده قابل پیش‌بینی است.
این پروژه با کارفرمایی شرکت تولید نیروی برق رامین و با محوریت و مدیریت بخش سرویس گروه مپنا و با همکاری شرکت‌های مهندسی و ساخت توربین مپنا، برق و کنترل مپنا، تعمیرات و بهره‌برداری مپنا، موننکو و شرکت مهندسی و ساخت بویلر و تجهیزات مپنا اجرایی شده است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=50673

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.