• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

استفاده تنها پنج درصد از مردم از یارانه پنهان انرژی

  • کد خبر : 56527
  • 27 مهر 1401 - 12:57
استفاده تنها پنج درصد از مردم از یارانه پنهان انرژی

یک نماینده مجلس گفت: برابر دیدن تمام مشترکان خانگی، عدالت را محقق نمی کند در حالی که تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی به عدالت نزدیک تر است.

جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره اجرای طرح تعرفه گذاری پلکانی برای گاز مصرفی خانوارها جهت جلوگیری از هدر رفت انرژی گفت: با توجه به مصرف بی رویه گاز تعرفه خانوارهایی که بیش از حد نرمال گاز مصرف می‌کنند، باید بیشتر شود به این صورت که هزینه گاز بر اساس مصرف خانوارها به صورت پلکانی و تصاعدی بالا برود.

نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در ادامه خاطر نشان کرد: اینکه بخواهیم تعرفه گاز را برای همه مردم به طور تساوی ببینیم کار اشتباهی است. در مجلس و لایحه بودجه ۱۴۰۱ تعرفه گذاری پلکانی انرژی مصوب شده تا برای کسانی که مصرف پایینی دارند مشوق‌هایی در نظر گرفته شود و تعرفه انرژی کسانی که بیش از حد مجاز و بالاتر از سقف تعیین شده گاز، آب، برق مصرف می‌کنند هم به صورت پلکانی محاسبه شود.

رشیدی کوچی ضمن تاکید بر اینکه برابر دیدن تمام مشترکان خانگی، عدالت را محقق نمی‌کند در حالی که تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی به عدالت نزدیک تر است، افزود: درصد کمی از مردم مرفه بیشترین یارانه پنهان حوزه انرژی را به دلیل مصرف بالایی که دارند به خودشان اختصاص می‌دهند. عموم مردم یعنی حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد مصرف نرمال در حد استاندارد از گاز دارند. ولی متأسفانه ۵ درصد مردم حق ۹۵ درصد دیگر را در بحث یارانه پنهان انرژی استفاده می‌کنند.

این نماینده مجلس یازدهم در توضیح علت حرکت نکردن مردم به سمت بهینه مصرف نکردن گاز گفت: این مسئله را باید از چندین جنبه مورد بررسی قرار داد. اما اینکه مردم گاز را بهینه مصرف نمی‌کنند یک واقعیت انکار ناپذیر است. واقعیت این است که بیشتر از اینکه مردم انرژی را درست مصرف نمی‌کنند وسایل و تجهیزات گرمایشی و سرمایشی، لوله گشی گاز، ساختمان سازی و … که انرژی بر هستند و در اختیار مردم هستند، در بهینه مصرف نکردن گاز تأثیر گذار است و یا شاید بتوان گفت علت اصلی درست مصرف نکردن گاز این مسائل باشند نه شیوه مصرف مردم.

به گفته این مقام مسئول، مسائل فرهنگی هم در استفاده بیش از حد از گاز تأثیر گذار است.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها مجلس اظهار کرد: وقتی خانه‌ای در حال ساخت است اگر با علم روز دنیا در حوزه ساخت و ساز منطبق، وسایل سرمایشی و گرمایشی آن و مصالح ساختمانی مورد استفاده استاندارد باشد تأثیر قابل ملاحظه‌ای در حوزه کاهش مصرف خواهد گذاشت.

رشیدی کوچی گفت: به عنوان مثال مصرف بنزین در کشور ما به عنوان یک حامل انرژی، به نسبت نرم جهانی بالا است و دلیل آن خودروهای غیر استاندارد تولید داخل ما است، که مصرف بالایی دارند. استاندارد نبودن خودروهای ما در لوازم خانگی هم وجود دارد که منجر به هدر رفت انرژی می‌شود.

این نماینده مجلس یازدهم درباره تأثیر هزینه گاز در بهینه مصرف نکردن این انرژی از سوی مردم توضیح داد: هزینه کم گاز مصرفی خانوار هم در افزایش و بهینه مصرف نکردن گاز تأثیر گذار است. وقتی قیمت کالایی از بهای اصلی خودش پایین‌تر عرضه شود، مردم به بهینه مصرف کردن آن اهمیت کمتری می‌دهند.

این نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: اگر قرار باشد بهای انرژی را افزایش بدهیم باید در قبال این افزایش خدمات بهتری به مردم بدهیم. تعیین هزینه پلکانی برای مصرف انرژی باید دو سویه باشد به این صورت که خدماتی که منجر به رفاه حال شهروندان می‌شود، با اجرای تعرفه گذاری پلکانی افزایش پیدا کند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها اضافه کرد: مشکل فعلی ما در حوزه انرژی فقط و فقط محدود به حوزه گاز نیست بلکه در زمینه آب و برق هم با مشکل رو به رو هستیم. اینکه آمار مصرف برق ما با کشور چین که حدود ۲۰ میلیارد جمعیت دارد برابری می‌کند نشان می‌دهد که کار ما دارای ایراد است. مسئله بدمصرفی انرژی، تنها متوجه مردم و یا دولت نیست بلکه هر دو طرف در این مشکلات سهم دارند و باید برای حل این مشکلات هر کس سهم خودش را ادا کند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=56527

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.