• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
4

ارائه ۱۲۰ پیشنهاد از سوی ایران برای تدوین استاندارد غذای حلال

  • کد خبر : 815
  • 26 مهر 1399 - 18:39
ارائه ۱۲۰ پیشنهاد از سوی ایران برای تدوین استاندارد غذای حلال

تهران- رویداد خبر – رییس سازمان ملی استاندارد ایران از ارائه بیش از ۱۲۰ پیشنهاد برای تدوین استاندارد غذای حلال در سطح جهانی و بین‌المللی توسط سازمان مبتوع خود خبر داد.

«نیره پیروزبخت» امروز (پنجشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص نقش آفرینی ایران در استاندارد حلال جهان، افزود: امروز گواهی حلال از سوی بسیاری از کشورها از جمله روسیه، ارمنستان و ازبکستان از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان کشورمان مطالبه می‌شود.
وی بیان داشت: در نظر داریم تا با سرعت‌بخشی به آن به توسعه صادرات غیرنفتی کشور سرعت بخشیم تا بتوانیم سهمی از بازار دو هزار و ۵۰۰ میلیارد دلاری این تجارت را به خود اختصاص دهیم.
پیروزبخت یادآور شد: از مجموع ۳۳ کشور اسلامی فقط ۱۳ کشور عضو هیات مدیره موسسه استانداردسازی و اندازه شناسی کشورهای اسلامی (SMIIC) هستند که ایران نیز عضو هیات مدیره این موسسه است.
وی گفت: سازمان ملی استاندارد ایران در راستای انجام وظایف خود از اواخر دهه ۸۰ به شکلی منسجم در تدوین استانداردهای حلال و ایجاد ساختار انطباق در سطح ملی و به ویژه در سطح کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی (OIC) مشارکت فعال داشت.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: این مشارکت سبب شد تا ضمن تضمین حقوق اولیه هموطنان مسلمان در سطح کشور، بتوانیم از این حقوق برپایه فقه جعفری در سطح بین المللی، در تدوین استاندارد غذای حلال و ارائه بیش از ۱۲۰ پیشنهاد به سازمان همکاری های اسلامی (OIC) و توفیق انطباق این استاندارد با فقه جعفری به میزان بیش از ۹۵ درصد دفاع کنیم.
سهم ایران از گردش مالی چهار میلیارد دلاری غذای حلال، یک درصد است.
به گزارش ایرنا، بازار جهانی صنایع حلال روز به روز در حال گسترش است.  محصولات غذایی مختلفی با نام تجاری حلال عرضه می‌شود که در کشور مالزی ثبت شده است، با این همه ایران نیز در این زمینه از ظرفیت قابل توجهی برخوردار است.
 برخی کشورهای اسلامی برای رونق بیشتر محصولات حلال، تعرفه‌های گمرکی ترجیحی برای این محصولات وضع کرده‌اند.
فراورده‌های حلال تنها محدود به صنایع غذایی نیست و صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی را نیز شامل می‌شود.  
با توجه به استفاده گسترده برخی شرکت‌های دارویی و آرایشی و بهداشتی بین‌المللی و غیر اسلامی، از برخی مواد اولیه که از نظر اسلام حلال نیست و حتی نجس شمرده می‌شود، داروها و لوازم بهداشتی و آرایشی حلال این اطمینان را به مصرف‌کننده می‌دهد که این محصولات بر اساس موازین شرعی تولید شده‌اند و استفاده از آنها بلامانع است.
با توجه به این که محصولات حلال در کشورهای غیر اسلامی نیز با استقبال قابل توجهی روبه‌رو شده‌اند و ایران نیز ظرفیت بسیار گسترده‌ای در این زمینه دارد، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برنامه‌ای برای حمایت از این حوزه تدوین کرده است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=815

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.