• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

ادارات اراک، شازند و مهاجران فردا تعطیل است/بدترین دیماه را تجربه کردیم

  • کد خبر : 6894
  • 21 دی 1399 - 2:59
ادارات اراک، شازند و مهاجران فردا تعطیل است/بدترین دیماه را تجربه کردیم

رویداد خبر /مرکزی استاندار مرکزی با اشاره به اینکه به لحاظ میزان بارش، بدترین دیماه را در طول سال های اخیر تجربه کردیم، گفت: ادارات اراک، شازند و مهاجران ۲۱ دی ماه تعطیلند.

سید علی آقازاده بیستم دیماه در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک با قدردانی از همکاری محیط زیست استان، دستگاه قضایی، اعضای شورای تامین، فرمانداران و نیروی انتظامی در روزهای اخیر در مسئله آلودگی هوای اراک، اظهار کرد: تا ۱۶ دی ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تقریبا شرایط مشابهی را پشت سر گذاشته ایم، اما دی ماه ۹۹ در واقع یکی از بدترین دی ماه های سال های اخیر است چراکه شرایط خشکی را سپری کردیم.

وی با بیان اینکه در دی ماه سال جاری بارندگی نداشتیم و به تبع آن آلایندگی هوا بیشتر شد، گفت: امسال با توجه به کمبود فشار گاز در شبکه گازرسانی، شرکت گاز نتوانست گاز مورد نیاز نیروگاه را تامین کند به همین دلیل طی ۲۰ روز اخیر از مازوت استفاده می کند به طوری که در حال حاضر روزانه دو میلیون لیتر مازوت توسط نیروگاه حرارتی شازند در حال استفاده است.

اقازاده تصریح کرد: هفته بدتری را نسبت به دو سه هفته اخیر پیش رو داریم به همین دلیل کارگروه اضطراری تشکیل شده است تا گزارشی از وضعیت تولید برق دریافت شود، البته اگر گاز برای نیروگاه شازند تامین نشود، مجبوریم یک واحد دیگر را تعطیل کنیم چراکه طبق گزارشات چهار برابر حد مجاز آلودگی تولید شده است که دقیقا روی شهر اراک فرود می آید و هفته جاری شرایط بدتری خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه در پی کاهش میزان مصرف مازوت در نیروگاه شازند هستیم، افزود: اگر گاز تامین نشود ناچاریم که یک واحد دیگر از نیروگاه را تعطیل کنیم، می دانیم که در استان ها در هفته گذشته خاموشی داشته ایم و این خاموشی موجب نارضایتی مردم شده است، اما خوشبختانه در استان مرکزی میزان خاموشی ها کم بوده است.

استاندار مرکزی با بیان این پیشنهاد که در هفته جاری تمامی فعالیت های آلاینده تعطیل شود، اظهار کرد: به عنوان مثال کوره های آجرپزی و کارخانجات تولید شن و ماسه تعطیل و با کمک نیروی انتظامی ورود خودروهای سنگین به شهر ممنوع شود و از کمربندی ها تردد صورت گیرد، برخی از کارخانجات آلاینده طبق اعلام محیط زیست با محدودیت فعالیت روبرو شوند تا بتوانیم این شرایط را سروسامان دهیم.

وی با بیان اینکه، در شرایط خیلی بد، حتی می توان تعطیلی ادارات را در هفته جاری متصور بود که البته این امر بستگی به گزارشات محیط زیست از وضعیت آلودگی هوا دارد، گفت: از زمان آغاز موج سرما در کشور که به اواخر آذرماه باز می گردد، مصرف گاز خانگی بالا رفت و متاسفانه شبکه گاز نتوانست نیاز صنایع را از جمله نیروگاه شازند پوشش دهد. مسئولان استان و حتی ریاست جمهوری وعده عدم مصرف مازوت در نیروگاه شازند را داده بودند، اما در مسیر انتخاب سختی قرار گرفتیم، یا باید نیروگاه را تعطیل می کردیم که خسارات سنگینی را به دنبال داشت و باعث خاموشی استان و کشور می شد که به هیچ وجه به صلاح نبود، بنابراین طبق تصمیم کشوری، اجازه مصرف مازوت به نیروگاه های کشور داده شد.

آقازاده تصریح کرد: با وجود این اجازه، استان مرکزی و نیروگاه شازند کمتر از سهمیه در نظر گرفته شده، اقدام به مصرف سوخت مازوت کرد. با همه پیگیری ها، به دلیل قطع شدن گاز نیروگاه، دو واحد از مدار خارج شد، البته مجددا و به صورت مختصر و بسیار کم مقداری گاز برای نیروگاه تامین شد ولی به هر حال و علیرغم میل باطنی سقف مصرف مازوت برای نیروگاه تعیین شد چراکه اگر این میزان مشخص نمی شد نیروگاه خاموش می شد و خسارات سنگینی را در نیروگاه و مصرف برق خانگی متحمل می شدیم.

وی با اشاره به تعطیلی یک روزه ادارات اراک طی هفته گذشته، افزود: این تعطیلی فقط شامل حال استان مرکزی بود و هیچ استان دیگری اقدام به تعطیلی ادارات نکرد در حالی که اراک به نسبت به دیگر شهرها وضع بهتری داشت، اما سلامت مردم بسیار اهمیت دارد و از طرفی باید به مسئولان کشور اعلام شود که شرایط اراک شرایط خوبی نیست و شاید مجبور بشویم این تعطیلی ها را در هفته جاری داشته باشیم.

استاندار مرکزی تاکید کرد: از یکشنبه صبح، ۲۱دی ماه محدودیت هایی در برخی از صنایع و تردد ماشین آلات سنگین ورودی به اراک، تعطیلی کوره های آجرپزی، کارخانجات شن و ماسه و تولید آسفالت محدوده اراک تا پایان هفته اعمال می شود و امشب هم شورای تامین شهرستان اراک طی جلسه اضطراری برای منع ورود ماشین آلات سنگین به اراک تصمیماتی را اتخاذ می کند و اطلاع رسانی می شود.

آقازاده افزود: فردا بخش های اداری در شهرهای اراک، مهاجران و شازند، تعطیل خواهد بود، چراکه آلودگی ها در این سه شهر تاثیر گذار است و تمام تلاش ما بر این است که همین یک روز تعطیلی را طی هفته جاری داشته باشیم چراکه بنا بر پیش بینی های هواشناسی احتمال بهبود شرایط هوا از روز سه شنبه وجود دارد، همچنین کاهش میزان مناسبی از مازوت مصرف نیروگاه نیز مدنظر است به همین دلیل اندکی از میزان مصرف سوخت مازوت نیروگاه کمتر می کنیم و امیدواریم که شرکت گاز، گاز بیشتری در اختیار نیروگاه بگذارد که همین دو واحد فعال فعلی با حداقل مازوت و حداکثر گاز فعال باشد تا از شرایط اضطرار خارج شویم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=6894

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.